Larmify larmtjänst och driftsservice är en del av det totala trygghetserbjudande vi vill erbjuda. Ett aktivt abonnemang krävs för att ditt larm ska fungera som det ska. Larmtjänstdelen erbjuds i samarbete med Avarn Security.
I abonnemanget ingår:
- Bevakning och hjälp dygnet runt med larm kopplat till godkänd larmcentral och väktartjänst via Avarn Security. Möjlighet att välja bort väktarutryckningar.
- Möjlighet till fyra unika kontaktpersoner vid larmhändelse (tex anhöriga eller grannar du vill vi kontaktar om larmoperatören inte når dig).
- Aktivt GSM-kort (i centralenheten) som kommunikationsbackup om internetkoppling bryts
- Löpande funktionskontroll av ditt larm inkl automatiska mjukvaruuppdateringar för bästa funktion och säkerhet
- App-styrning av larm med löpande uppdateringar och anpassning för nya smarta hem produkter som kommer till marknaden tex nya digitala lås
- Löpande kundsupport vid frågor eller problem
Varför krav på abonnemang?
Vi vill endast erbjuda larm som är uppkopplad mot larmcentral. Främst för att en professionell aktör ska kunna agera fort vid akut larmhändelse men också för att vid behov kunna skicka väktare för hjälp på plats. En annan viktig anledning är att vi får ett kvitto på att den teknologi vi erbjuder håller en hög kvalitet vilket krävs för att vara kopplad mot godkänd larmcentral. Ytterligare en anledning är att kunna erbjuda driftskontroll av enheter och uppdateringar av befintliga system för bästa funktionssäkerhet. Allt ovan har vi som företag löpande kostnader för och är inget vi kan göra avkall på om vi ska kunna leverera den trygghet vi vill stå för.
När skickas väktare?
Om larmet går och ingen larmar av via appen eller vi inte får tag på dig eller någon på din kontaktlista som kan larma av (kräver lösenord) så kommer vi att skicka en väktare så fort som möjligt till ditt hem.
Vad gör väktare på plats?
Huvudsyftet med väktarutryckningen är inte att fånga eventuella inbrottstjuvar utan att säkra brottsplatsen. I uppdraget ska väktare särskilt uppmärksamma att allt inom objektet befinner sig i rätt tillstånd tex att:
- Dörrar och portar är stängda och låsta
- Fönster är stängda, hela, reglade och/eller låsta
-
Larm som ska vara tillkopplade är tillkopplade och fungerande
Väktarna har även tillgång till varierande skyddstäckningsmaterial för att laga fönster. Det kan innebära skyddsfilm eller skyddsglas för att tillfälligt ersätta glasrutor men också spånskivor och reglar om det behövs. Vi behov av skyddstäckning försöker vi alltid nå den som är kontaktperson innan arbetet påbörjas.
Vilken responstid har väktare?
Genom våra samarbetsavtal har vi väktartäckning över hela Sverige. När väktare larmas så skickas den närmaste väktare ut för att nå platsen så fort som möjligt. Detta sker på samma sätt som hos de flesta andra aktörer. Det går dock inte att garantera en viss utryckningstid av flera orsaker. Avstånd och trafikläge påverkar responstid och väktare på utryckning kan till skillnad från blåljuspersonal inte påkalla fri väg.