Larmify larmtjänst och driftsservice är en del av det totala trygghetserbjudande vi vill erbjuda. Ett aktivt abonnemang krävs för att ditt larm ska fungera. Larmtjänsten erbjuds i samarbete med Avarn Security.
I abonnemanget ingår:
- Bevakning och hjälp dygnet runt med larm kopplat till EN-godkänd larmcentral och möjlighet till väktarutryckning via Avarn Security
- Möjlighet till fyra unika kontaktpersoner vid larmhändelse (anhöriga, vänner eller grannar som larmcentral kan kontakta om vi inte når dig)
- Aktivt SIM-kort (4G) i centralenheten som kommunikationsbackup om internetkoppling bryts
- Löpande funktionskontroll av ditt larm inkl automatiska mjukvaruuppdateringar för bästa funktion och säkerhet
- App-styrning av larm med löpande uppdateringar och anpassning för nya smarta hem produkter som kommer till marknaden tex nya digitala lås
- Kundsupport vid frågor eller problem
Flexibel och transparent väktarlösning ger dig som kund förståelse för vad som händer vid larm, fler val och ett lågt månadspris
Vi upplever att kundönskemål och erfarenheter kring väktarutryckningar på larm kan variera. För många är det en självklarhet, för andra inte, och beroende på hur man bor kan också värdet av väktaruttryckningar variera. Det finns också en oro för merkostnader till följd av falsklarm men också en önskan att inte betala för fria utryckningar som nästan eller aldrig nyttjas. Sen har vi också upplevt att det ofta råder oklarhet vad som faktiskt gäller där vissa trott sig betala för fria utryckningar men ändå fått en ersättningskrav från sin larmleverantör i efterhand.
Larmify vill vara transparent och tydlig med vad som gäller och även ge dig som kund valmöjlighet kring hur du vill att vi hanterar väktarutryckningar på inbrott. Gör du inget val så gäller vår standardsetup. Eventuella val påverkar inte ditt abonnemangspris.
Vid väktarutryckning gäller:
- Fria väktarutryckningar på skarpa larm ingår i abonnemanget
- Utryckningar på uppenbara falsklarm som enkelt hade kunnat undvikas begär vi normalt 50% kostnadstäckning för vilket motsvarar 1500 kr/utryckning.
Så agerar vår larmcentral vid larmhändelse:
- Inbrottslarm (Standard). Larmcentral kontaktar dig och når vi inte dig så kontaktas de kontaktpersoner du uppgett. Får vi inte tag på någon så skickas ett SMS till dig med möjlighet att själv välja om vi ska skicka väktare till adressen.
- Inbrottslarm (Val): Larmcentral skickar istället väktare direkt om vi inte får tag på dig eller någon kontaktperson. Detta val behöver meddelas larmcentralen på förhand i samband med installation.
- Brandlarm: Vid verifierade skarpa larm så kontaktar vi som regel räddningstjänst. Vid utlöst larm så kontaktar omedelbart larmcentralen dig för att tillsammans förstå situationen. Får larmcentralen inte tag på dig eller någon kontaktperson tex en granne som kan verifiera larmet skickas väktare skyndsamt till platsen. Verifiering kan också ske om två eller fler brandvarnare oberoende av varandra indikerar brand.
- Vattenlarm: Larmcentral kontaktar dig och når vi inte dig så kontaktas de kontaktpersoner du uppgett. Får vi inte tag på någon så skickas ett SMS till dig.
Har du frågor som inte besvaras av ovan så bara kontakta oss så berättar vi gärna mer. Mer information finns även i våra allmänna villkor.
Vad gör väktare på plats?
Huvudsyftet med väktarutryckning är inte att fånga eventuella inbrottstjuvar utan att säkra brottsplatsen. Detta sker genom att väktaren genomför en sk yttre kontroll. I detta ingår att uppmärksamma att allt inom objektet befinner sig i rätt tillstånd tex att:
- Dörrar och portar är stängda och låsta
- Fönster är stängda, hela, reglade och/eller låsta
-
Larm som ska vara tillkopplade är tillkopplade och fungerande
Väktarna har även tillgång till varierande skyddstäckningsmaterial för att laga fönster. Det kan innebära skyddsfilm eller skyddsglas för att tillfälligt ersätta glasrutor men också spånskivor och reglar om det behövs. Vi behov av skyddstäckning försöker vi alltid nå den som är kontaktperson innan arbetet påbörjas.
Vilken responstid har väktare?
Genom våra samarbetsavtal har vi väktartäckning över hela Sverige. När väktare larmas så skickas den närmaste väktare ut för att nå platsen så fort som möjligt. Detta sker på samma sätt som hos de flesta andra aktörer. Det går dock inte att garantera en viss utryckningstid av flera orsaker. Avstånd och trafikläge påverkar responstid och väktare på utryckning kan till skillnad från blåljuspersonal inte påkalla fri väg.