Hur kan vi hjälpa till?

FAQ

Allmänt

Jag har inte en smartphone; kan jag fortfarande använda systemet?

Nej. För att du ska kunna ange din larmkod och lösenord, få push-meddelanden, kontrollera statusen för varje enhet, lägga till nya enheter osv måste du installera appen på en smartphone. Det är inte möjligt att göra detta med en gammal mobiltelefon.

Får jag rabatt från mitt försäkringsbolag?

Våra larm är alla kopplat till godkänd larmcentral. Vissa försäkringsbolag ger rabatterat pris på främst hemförsäkringar utifrån detta. Då Försäkringsbolag regelbundet uppdaterar sina villkor så rekommenderar vi att alltid kolla med ditt försäkringsbolag innan vad som gäller. Viktigt att meddela ditt försäkringsbolag att ditt larm är kopplad till ett certifierat larmmottagningscenter.

Jag ska flytta, kan jag ta med larmet?

Ja. Om du vill ta med larmsystemet när du flyttar till en ny adress, kom ihåg att uppdatera din adress för ditt nya hem i appen. Om du gör detta kommer informationen automatiskt att uppdateras i informationscentret för larmmottagning. I övrigt följer du installationsanvisningarna precis som tidigare på din nya adress.

Kan det ansluta till Google Home och andra röststyrda smarta hem-plattformar?

Delvis. Vår larmplattform använder modern teknik och har stöd för ett av de mest populära kommunikationsprotokollen för att digital hemelektronik (Zigbee).

Det innebär en hög kompatibilitet med många andra smarta hem produkter av flera olika tillverkare. Då vi vill tillhandahålla ett tryggt och säkert larmsystem medför det att det finns vissa begränsningar. Bland annat behöver alla nya enheter genomgå vår sk "white-listing" process för att godkännas ihop med centralenheten.

Godkända leverantörer och produkter finns alla upplagda i vår app.

Då centralenheten är byggd på en öppen plattform medför det att vi enklare och snabbare kan göra nya externa produkter tillgängliga och kompatibla med vårt system.

Vi jobbar kontinuerligt tillsammans med våra leverantörer och tillverkare för att bredda utbudet av kompatibla produkter. Saknar du något kontakta oss så tar vi det gärna vidare med våra leverantörer.

Kan jag sälja/överlåta larmet till en ny ägare om jag flyttar?

Ja. Du äger ditt larm och kan sälja det till vem du vill. Du behöver dock skriftligen kontakta kundtjänst för att vi ska kunna genomföra en flytt av larmsystemet till en ny ägare.

Vad händer om internetanslutningen bryts?

Om din internetanslutning bryts kommer centralenheten automatiskt att växla till mobiltelefonnätet. Centralenheten är fortfarande ansluten till alla dina andra enheter, till appen och till larmcentralen. Anslutning via mobiltelefonnätet är dock enbart som backupfunktionalitet och inte avsedd som en permanent lösning.

Kan jag använda larmet utan abonnemang?

Nej. Centralenheten (GW) och appen kräver ett aktivt abonnemang hos Larmify för att kunna användas.

Kan jag koppla mitt larm till en annan extern larmcentral?

Nej. I nuläget går inte detta utan centralenheten (GW) och appen är beroende av ett aktivt abonnemang hos oss. Vi utvärderar dock löpande önskemål från våra kunder som vi kan ta vidare till våra leverantörer. Sensorerna är dock inte bundet till ett abonnemang från oss utan fungerar med alla andra centralenheter som använder samma kommunikationsprotokoll (Zigbee). Kräver då endast en reset av enheterna.

Centralenheten (Hemcentral, Gateway, Hub)

Vad är en Centralenhet?

Den centrala enheten i systemet är en liten vit låda, som kan se ut som en router. Vi kallar ofta centralenheten för hemcentral men andra namn som kan förekomma hos vissa leverantörer på annan utrustning är Gateway eller Hub. Centralenheten är "hjärnan" i ditt larmsystem och smarta hem och låter dig fjärrstyra dina anslutna enheter genom en enda app. Många smarta hemprodukter från olika tillverkare kommer att vara tillgängliga för dig att kontrollera från samma app. Den centrala enheten är också enheten som styr ditt hemlarm och ansluter systemet till larmcentral.

Måste Centralenheten vara ansluten till WiFi?

För att Centralenheten ska kunna fungera som den ska krävs att den normalt är ansluten till internet.

Centralenheten kan anslutas till internet både genom kabel (Ethernet) eller trådlöst via WiFi men har också ett GSM-kort som extra backup för att kunna kommunicera via mobilnät till larmcentral och andra enheter om internetförbindelsen av någon anledning är bruten.

Du väljer själv om du vill använda kabel (Ethernet) eller ansluta den via ditt WiFi. Vid själva installationen behöver dock centralenheten vara ansluten med Ethernet-kabel.

Var ska jag placera Centralenheten?

Den optimala positionen för Centralenheten är så nära centrum för alla enheter som möjligt. Om den placeras centralt i huset är det oftast det bästa för att få så bra signaltäckning som möjligt med samtliga enheter.

För bästa driftsäkerhet rekommenderar vi att ansluta centralenheten till internet med kabel (Ethernet) till din router. Har du redan din internetrouter placerad centralt i hemmet så är det ofta en bra plats för centralenheten.

Om det finns stora avstånd eller om man har tjocka väggar kan det innebära sämre signalstyrka på vissa platser. I vissa fall kan detta kräva att man behöver placera en signalförstärkande enhet mellan den enhet som har dålig signal och centralenheten.

De enheter som följer med larmpaketen och som är anslutna till ström via uttag har alla inbyggda signalförstärkare tex Sirenen. Således kan dålig täckning ibland lösas genom att placera Sirenen på en plats mellan den enhet som har sämre täckning och centralenheten istället för att flytta centralenheten. Man kan också komplettera med RELEX smart plug som har en inbygg signalförstärkare om man behöver fler.

Centralenheten är offline - vad gör jag?

Checklista:

  • Är centralenheten ansluten till eluttag?
  • Fungerar ditt internet? (Fungerar tex andra produkter i huset anslutna till Internet?)
  • Är mobiltelefonnätet nere i ditt område?

Åtgärd 1:

  • Återställning av mjukvara. Centralenheten har en processor och fungerar som en liten dator. Om någon av de elektroniska delarna "fryser" behöver vi göra en "mjukvaruåterställning" för att starta om vissa av de elektroniska delarna. Detta påverkar inte den lagrade informationen på enheten.
  • Vänd på Centralenheten. På baksidan finns det ett litet hål (reset-knapp). Använd ett gem och stick in ena änden i hålet. Tryck och håll inne i 6-8 sekunder. Släpp trycket.
  • Vänta i 6-10 minuter. Om mjukvaruåterställningen lyckades kommer du att ha en fullständig översikt över systemet i din App-dashboard.
  • Om det inte ansluter gå till åtgärd 2.

Åtgärd 2:

  • Töm batteriet: (Dina rökdetektorer kommer fortfarande att fungera lokalt)
  • Koppla bort strömkabeln och Ethernet-kabeln från Centralenheten
  • Låt Centralenheten vara strömlös tills batteriet är "dött" (10-18 timmar beroende på modell)
  • Anslut strömkabeln till Centralenheten (Den kan starta utan Ethernet-kabel, bara GSM). Det tar några minuter att starta med en uppgradering av den senaste programvaran.
  • Om batteristartprocessen gick bra kommer du att ha en fullständig översikt över systemet i din App-dashboard.

Åtgärd 3:

  • Om inget av ovan fungerar kontakta kundsupport

App

Hur använder jag appen?

All registrering och anslutning av larmet görs i appen genom den guide som startar automatiskt när du använder appen första gången.

Via appen kan du sedan styra larmet tex:

  • Du kan slå på och av larmet
  • Öppna och låsa digitala dörrlås
  • Ändra lösenord, larmkoder, dörrlåskoder osv
  • Lägga till och administrera automationsregler
  • Lägga till och administrera nya scener
  • Lägga till och hantera användarkonton och koder
  • Ändra kontaktpersoner
  • Visa händelser
  • Lägga till eller ta bort enheter
  • Kontrollera hemmets temperatur osv
Kan jag ändra layouten på instrumentpanelen i appen?
  • Ja. Börja med att trycka på Widget på instrumentpanelen i det övre högra hörnet. Du kommer då till Widgetbiblioteket.
  • I Widgetbiblioteket kan du redigera och flytta dina klossar på instrumentpanelen
  • Dölj en kloss från instrumentpanelen genom att ta bort markeringen framför sensorn genom att trycka på den.
  • Ändra ordningen på klossarna genom att trycka och hålla ner de 3 linjerna till höger om sensorn för att flytta klossar och omorganisera din instrumentpanel.
Hur lägger jag till fler användare i appen?
  • Steg 1: Gå till inställningar (symbolen i det nedre högra hörnet)
  • Steg 2: Tryck på användarlistan
  • Steg 3: Tryck på (+)-symbolen

Hem = Namnet på Centralenhet/ditt hem (ska inte ändras om du inte ger åtkomst till ett annat hem som du hanterar).

Användarnivå = välj om du vill bevilja:

  1. Administratörsrättigheter (ger full åtkomst till alla funktioner i appen).
  2. Användarrättigheter (kan se enheter och aktivera/inaktivera larmet)

E-post = lägg till användarens e-postadress. Användaren måste sedan ladda ner appen och registrera sig som en inbjuden användare med denna e-postadress.

Hur installerar jag uppdateringar till appen?

Om du har godkänt automatiska uppdateringar på din smartphone sker detta automatiskt. Om du inte har godkänt automatiska uppgraderingar måste du acceptera nya uppdateringar för systemet i App Store eller Google Play.

Sensorer/Smart home-produkter

Jag kan inte scanna QR-koden på sensorn, vad gör jag?

Du har 2 olika alternativ:

  1. QR-kod: Om du har lådan, försök scanna QR-koden på lådan. Om du inte har QR-koden eller inte kan scanna den; tryck på linjen i appen som beskriver detta problem. Du kommer då guidas till alternativ 2 nedan.
  2. Öppen scanning: När du väljer alternativet öppen scanning kommer du att ledas genom en manuell process för att para ihop enheten.
Varför går sensorn offline?

Den vanligaste orsaken till offline-status är att det är en svag signal mellan sensorn och Gatewayen.

För att lösa detta kan du antingen flytta sensorn närmare Gatewayen eller förstärka nätverket genom att lägga till en signalrepeater. En repeater kommer att utöka området för starka signaler.

Repeater: Alla produkter med 230V som är anslutna till Gatewayen, detta inkluderar sirenen, Smartcable och Smartplug.

Min "Fönster/Dörrsensor" reagerar inte när jag öppnar eller stänger fönstret/dörren - Vad kan vara fel?

Fönster/Dörrsensorn består av två delar: En magnet (den lilla delen) och en del med den elektroniska komponenten. Sensorn utlöser en signal när de skiljs åt, vilket meddelar hemägaren när ett rum beträds.

Vi behöver kontrollera olika alternativ:

Om Fönstersensorn inte fungerar när fönstret eller dörren öppnas, är den troliga orsaken ett felaktigt batteri.

  • Öppna appen, tryck på ikonen för sensorn på appens instrumentpanel. Är batteristatusen OK eller LÅG?
  • Två på varandra följande röda LED-blixtar var 60:e sekund innebär att batteriet behöver bytas ut.
  • Byt ut batterierna om de är utslitna.

· I fall av dålig eller svag signal, ändra plats för Fönstersensorn. Annars kan du flytta din Gateway eller förstärka signalen med en smart kontakt.

· Om sökningen efter en Gateway har löpt ut, kommer ett kort tryck på knappen att starta om den.

· Magnet: En enstaka grön blixt innebär att sensorn och magneten rör sig antingen ifrån varandra eller mot varandra. Om detta inte sker kan det finnas olika anledningar:

  • Magneten är för långt från den elektroniska delen. Magneten ska inte vara längre än 5 mm från pilen på sensorn.
  • Magneten har förlorat sin magnetiska funktion.
Min "Fönster/Dörrsensor/Rörelsesensor" utlöser en larm direkt när jag öppnar dörren/fönstret eller rör mig framför sensorn - Vad kan vara fel?
  • Fönstersensorn/Dörrsensorn och Rörelsesensorn är inställda på att vara i Exit/Entry-läge. Detta är korrekt om den placeras i ett rum där du vill ha tid att stänga av larmet på Nyckelpanelen.
  • Om Fönstersensorn/Dörrsensorn eller Rörelsesensorn finns i andra rum måste du ändra läget i de avancerade inställningarna för enheten. Ändra till "Normalt läge". Ger ett omedelbart larm om zonen är felaktig och systemet är aktiverat i AWAY-, Natt- eller Delvis läge.
  • "Följarläge": Ger ett fördröjt larm (med den programmerade inträdesfördröjningstiden) om en inträdes/utgångszon är felaktig först. Annars producerar det ett omedelbart larm. Det är aktivt när systemet är aktiverat i AWAY-, Natt- eller Delvis läge.
  • Följarzoner kringgås automatiskt när en inträdes/utgångszon är felaktig först. Tilldela den här zontypen till en zon som täcker ett område som en foajé, lobby eller korridor som man måste passera vid inträde eller utträde (till och från knappsatsen)
Larmet utlöser sirenen så fort jag aktiverar larmet via Nyckelpanelen/Larmet ger mig inte ut-/inträdestid när jag öppnar dörren. Allt ser korrekt ut i appen - Vad kan vara fel?

Om du avbryter/inte slutför installationen av enheten/inte sätter i batteriet när du blir meddelad/eller installerar flera enheter samtidigt kan detta orsaka att enheten inte blir en IAS-zon (Intrångslarmsystem). Man kan enkelt ta reda på om detta är fallet genom att öppna inställningar – gå till Larminställningar och Larmprofiler. Tryck på nattprofilen. Försök att aktivera Fönstersensorn/Dörrsensorn eller Rörelsesensorn i nattprofilen. Om detta inte är möjligt och det ändras tillbaka till ej aktiverat automatiskt har sensorn inte registrerats som IAS-zonen på gatewayen och måste installeras om.

Rökdetektorn piper inte när jag trycker på testknappen, vad är fel?

Om rökalarmet inte fungerar när testknappen trycks in, är den troliga orsaken ett felaktigt batteri. Byt ut batteriet om det är utslitet.

Måste jag rengöra Rökdetektorn efter ett brandlarm, och hur gör jag det?

Normalt räcker det att blåsa mot rökdetektorn för att bli av med rök i rökkammaren. Om du inte kan rensa den på detta sätt kan du använda någon av dessa två metoder:

  • Dammpartiklar i rökkammaren kan avlägsnas genom att dammsuga den yttre kammaren.
  • Hög luftfuktighet som kondenserar kan lösas genom att torka av sensorn med en torr trasa.
Behöver smarta rökalarm anslutas med kablar om de ska anslutas seriellt?

Nej. Rökalarmen är trådlösa och anslutna till varandra via ett Mesh-nätverk. Så länge detektorerna är anslutna till systemet kommer de seriella anslutningarna mellan rökalarmen att ske automatiskt under installationen.

Om du har mer än en rökdetektor och en av rökdetektorerna skickar en larmsignal kommer alla rökdetektorer att gå i larm.

Rök-/värmedetektorns röda lampa blinkar, är något fel?

Den röda lampan indikerar olika lägen – kan också kombineras med ljud:

  • SÖKER GATEWAY-LÄGE: Den röda LED-lampan på baksidan av enheten blinkar varje sekund (upp till 15 minuter)
  • NORMALT LÄGE: Front-LED:n blinkar var 45:e sekund.
  • LÅGT BATTERILÄGE: Samtidiga hörbara signaler och framåtriktade LED-blixtar var 45:e sekund innebär att batteriet bör bytas ut.
  • LARM LÄGE: När rök/värme upptäcks kommer LED:n att blinka snabbare och samtidigt kommer enheten att avge ett högt larm. Tryck på "knappen/toppen" på larmet för att bekräfta och stoppa sirenen. Under de följande 10 minuterna blockerar den larm, vilket ger tid att ventilera röken.
  • BYT UT ENHET LÄGE: När hörbara signaler och framåtriktade LED-blixtar inte är samtidiga bör enheten bytas ut. Livslängden för rök/värmealarm är generellt 10 år, efter vilket deras sensorer börjar förlora känslighet
I vilken miljö ska jag använda en värmekänslig detektor istället för en rökdetektor?
  • Ett värmekänsligt brandlarm är specifikt användbar i miljöer där en traditionell optisk rökdetektor kan orsaka falska larm.

  • Värmelarmet är utformat för installation i privata hem eller garage med en rökig, dammig eller fuktig miljö, som till exempel kök, vardagsrum med vedeldad spis, garageområden eller tvätt- och torkområden.

  • Den termokänsliga detektorn med trådlös kommunikation upptäcker både snabbt ökande värme och absoluta värmenivåer. Vid brand kommer värmelarmet att avge en högfrekvent ljudsignal som varning.
Jag får ett sabotagealarm från min rörelsesensor, men ingen rör den?

Den trådlösa rörelsesensorn Mini är en kompakt rörelsesensor som gör det möjligt för dina kunder att upptäcka rörelse, ljus och temperatur med endast en enhet. Produkten inkluderar en rörelsesensor, en ljussensor, en larmgivare, en temperatursensor och en sabotageswitch.

Om locket är placerat på ett felaktigt sätt kan sabotageswitchen indikera ett sabotagealarm.

Det är viktigt att säkert placera locket så att det kommer i rätt läge på toppen och sedan stänga locket ordentligt.

Jag får ett inbrottslarm från min rörelsesensor, men ingen är i mitt hem?

Rörelsesensorn reagerar på förändringar i dess detektionsvinkel (ovanifrån, från sidorna och under 45° och kan upptäcka rörelse upp till 9 meter bort). Den är utformad för att reagera på en persons kroppsvärme och rörelse i rummet. Om det finns snabba förändringar i ett objekts temperatur kan larmet utlösas. Sådana förändringar kan orsakas av solen mot ett fönster, eld i en öppen spis, gardiner som rör sig i vinden etc.

Varför registrerar rörelsesensorn mina rörelser hemma?

Den trådlösa rörelsesensorn Mini är en kompakt rörelsesensor som upptäcker rörelse, ljus och temperatur med endast en enhet. Produkten inkluderar en rörelsesensor, en ljussensor, en larmgivare, en temperatursensor.

Rörelsesensorn kommer automatiskt att registrera en rörelse varje gång den upptäcks av rörelsesensorn, oavsett om larmet är aktiverat eller avaktiverat. Rörelsen loggas i systemet/appen men kommer inte att skickas till larmmottagningscentralen eller orsaka någon reaktion från dem om inte ditt larmsystem är aktiverat.

I vilken miljö kan jag använda vattendetektorn?

En vattendetektor ger dig en tidig varning för att undvika eller minska potentiella skador från läckande tak, rör och apparater, kraftig nederbörd, översvämning på marken eller snabb smältning av snö och is.

Jag har problem med att placera Vattendetektorn under köksskåpen, hur kan jag lösa detta?

· Vattendetektorsonden är ett tillbehör (ingår normalt ej i paket) för Vattendetektorn som kan lösa detta.

· Installera sondbasen på en vägg med medföljande skruvar.

· Se till att sonden når önskad nivå, antingen till golvet eller ned i avloppet.

· Detektorn kan enkelt fästas på basen genom att trycka in den och vrida tills du hör ett klick.

Detektorn går offline, vad ska jag göra?

En vanlig orsak till att vissa detektorer går offline är att det finns dålig signal. För att lösa detta kan du antingen flytta detektorn närmare Gatewayen eller använda en signalförstärkare för att ge bättre signal i det givna området. Siren, smart kabel och smart kontakt fungerar som signalförstärkare.

När du förstärker signalen till en detektor rekommenderar vi att använda siren som signalförstärkare. Om du upplever strömavbrott kommer siren att gå på batteribackup och fortfarande kunna skicka signalen till detektorn. Placera signalförstärkaren mellan Gatewayen och detektorn.

Hur länge är den normala batteritiden för sensorerna?

· Rökdetektor: 3 år, rapportering var 5:e minut

· Värmedetektor: 5 år, rapportering var 5:e minut.

· Fönster/dörr-sensor: 6 år, rapportering var 2:a minut

· Rörelsesensor: 3 år, rapportering var 2:a minut

· Fuktighetssensor: 5 år, rapportering var 5:e minut

· Luftkvalitetssensor: 2 år, rapportering var 5:e minut

· Manöverpanel: 12 månader (Normal användning)

· Vattendetektor: 5 år, rapportering var 5:e minut (Uppskattat av tillverkare vid normal användning)

Är det farligt att använda Smartpluggen? Kan den överhettas?
  • Smartpluggen Mini gör det möjligt för användaren att direkt slå av och på vilken enhet som helst från hela världen – eller såklart, från inom ditt eget hem. Den enkla gränssnittet säkerställer ett enkelt och intuitivt sätt att lägga till smartpluggen i ditt smarta hemsystem.

Tillförlitlig prestanda

  • Genom temperatur- och ström-skyddsfunktionalitet stänger Smartpluggen Mini av när dess maximala driftstemperatur eller maximala belastning uppnås. När smartpluggen tas bort från vägguttaget kan den varna användaren för att den anslutna elektriska apparaten är avstängd.
  • Om Zigbee- eller internetanslutningen bryts kan smartpluggen säkerställa att apparaten, som tillfälligt är avstängd, automatiskt slås på igen. Genom en patenterad växlingsalgoritm elimineras slitage på reläet. På så sätt säkerställs samma prestanda även efter 100 000 växlingar med full belastning.
  • Smartpluggen Mini är godkänd för 10 A kontinuerlig belastning och 16 A (~3500 W) korttidsbelastning.
  • Den stänger automatiskt av om belastningen överstiger 16 A eller den interna temperaturen blir för hög.
  • Vid strömavbrott återställer enheten sig till det av- eller på-läge den hade innan strömavbrottet.
Hur återställer jag en sensor?

För att återinstallera en enhet kan du göra följande:

  1. Ta bort enheten från appen
  2. Ta bort ett batteri
  3. Lägg till rätt enhet från listan som visas i appen. Starta parkopplingsproceduren. Sätt i batteriet. Då kommer enheten att börja söka efter gatewayen.

Om enheten inte dyker upp i appen som online inom några minuter, kolla beskrivningen för fabriksåterställning av enheten.

Jag försökte lägga till en produkt med Zigbee-protokoll, men den visas inte på instrumentpanelen, den visas bara som en "okänd enhet" på enhetslistan. Varför?

· Vanligtvis beror det på att produkten ännu inte är godkänd och vitlistad.

· Vi använder modern teknik och de vanligaste kommunikationsprotokollen för att leverera Smart hemlarm. Eftersom systemet inte bara är ett Smart hem-system utan också ett Larmsystem måste varje produkt som vi integrerar med Gatewayen gå igenom vår "vitlistningsprocess" innan den kan godkännas.

· Gatewayen är byggd som en öppen plattform. Det ger oss möjligheten att integrera nya produkter från tredje part. Men vi måste prioritera vilka produkter vi ska integrera och tidpunkten för detta.

Jag kan inte lägga till en sensor, vad gör jag?

Först, kontrollera om det finns någon "okänd enhet" i enhetslistan i appen. Om det finns, radera denna först och följ sedan förfarandet nedan.

  1. Återställ komponenten genom att hålla ned återställningsknappen tills lampan börjar pulsera. Detta tar ca 12-17 sekunder.
  2. Släpp knappen. LED-lampan börjar lysa rött och byter sedan till en röd blixt varje sekund. Låt den blinka 2-3 gånger.
  3. Ta ut ett batteri.
  4. Starta parkopplingen av enheten i appen.
  5. Sätt i batteriet och parkopplingsprocessen startar. (Normal process: 10 blinkningar från enheten, enheten slutar blinka. Efter 5-10 sekunder visas enheten i appen som en tillagd enhet.)
Jag får meddelandet: "Enheten finns redan", vad gör jag?

Om du får meddelandet "Enheten finns redan", följ detta förfarande:

  1. Öppna enhetslistan i appen.
  2. Om du har en enhet högst upp på listan som kallas "Okänd enhet" - Radera denna enhet.
  3. Starta parkopplingsprocessen för enheten igen.
Hur återställer jag en sensor till fabriksinställningarna?

För att återställa komponenterna till fabriksinställningarna:

Om det är nödvändigt att göra en fabriksåterställning av enheten. Följ detta förfarande:

Radera enheten från appen. (Hoppa över detta om enheten inte har lagts till tidigare.)

  1. Återställ enheten genom att trycka på parkopplingsknappen tills den börjar blinka kontinuerligt. Detta tar 12-17 sekunder.
  2. Släpp knappen. LED-lampan kommer att lysa en gång, sedan släckas och sedan börja blinka varje sekund - Låt den blinka några gånger (2-3 gånger).
  3. Ta bort batteriet.
  4. Utför parkopplingsproceduren för denna enhet i appen igen.
Jag vill koppla till ett digitalt lås, hur gör jag?

Vårt larmapp är kompatibel med de flesta vanliga digitala låstillverkare där du väljer denna från menyn i appen. I nuläget säljer vi dock inte digitala lås själva och kan inte erbjuda support på installation. Vi hoppas kunna göra detta framgent men tills dess så får vi hänvisa till din leverantör på digitalt lås för support.

Min DanaLock V3 är offline. Hur får jag den online?

· Om ditt lås är offline: Tryck på knapphålet i 1 sekund, släpp trycket.

· Låset kommer att starta en parkopplingsprocess mot Gateway.

· Om parkopplingen misslyckas: Gå till fabriksåterställning.

Fabriksåterställning:

· Tryck på knapphålet 10 gånger.

· Ta ut ett batteri och sätt i det igen.

· Gå till lägg till enhet i din app och välj Dana Lock V3 BTZB. Gatewayen är nu automatiskt inställd på parkopplingsläge.

· Tryck på knapphålet i 1 sekund, släpp trycket.

· Dörrlåset kommer nu att starta parkopplingen.

Larm

Jag vill testa mitt larm, hur gör jag?

Ring till Larmmottagningscentralen och informera dem om att du vill testa larmet. Var medveten om att Larmmottagningscentralen kommer att be om ditt larmkodord för att identifiera dig som rätt ägare/användare.

Gör testet och ring tillbaka för att kontrollera. Larmmottagningscentralen kan ge dig information om vilken typ av signal de har mottagit under testet.

Slutar larmet fungera om mitt hem drabbas av strömavbrott?

Nej, larmet kommer fortfarande att fungera även utan elektrisk ström. Gatewayen har en batteribackup som automatiskt aktiveras om strömmen bryts för att säkerställa att larmet fortfarande fungerar. Dessutom har Gatewayen även kommunikationsbackup, vilket säkerställer att en signal skickas till appen och Larmmottagningscentralen även om ditt WIFI är nere.

Hur stänger jag av jag larmet från en brandvarnare?

Vid brandlarm finns det flera sätt att stoppa signalen:

· Du kan trycka och hålla ned knappen i mitten av Gatewayen i mer än 6 sekunder. Alla brandvarnare som inte har utlösts av rök kommer då att vara tysta. De eller den som fortfarande piper kan tryckas en gång för att tystna.

· Du kan också använda appen eller knappsatsen. Kom ihåg: Brandlarmssystemet är aldrig avstängt - för din säkerhet är det alltid aktivt. Om larmet är avaktiverat när brandlarmet utlöses måste du först aktivera systemet (på) och sedan avaktivera det (av) för att stoppa pipandet med hjälp av knappsatsen.

· Du kan också ge en kort tryckning på brandvarnaren som har utlösts. Detta kommer att stoppa pipandet i 4 minuter. Om den fortfarande upptäcker rök efter 4 minuter kommer den att börja larma igen.

Viktigt: Om det fortfarande finns rök i rökkammaren i en av varnarna efter 4 minuter kommer alla att börja pipa igen.

Kontakta oss

Hittade du inte svaret på din fråga?