Köpvillkor
Här hittar du all information om våra köpvillkor. Om du har några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.
1. Handla och betala
Hos oss kan du enkelt genomföra ditt köp genom att lägga en order i vår webbutik antingen själv eller med stöd av våra säljare digitalt eller på telefon.
- Klicka på "Köp" för den produkt du vill köpa.
- Produkten placeras i din kundvagn
- Godkänn köpvillkor och klicka "Till kassan", när samtliga produkter är placerade i kundvagnen.
- Kontrollera att din kundvagn innehåller korrekt produkter och korrekt antal.
- Ange personuppgifter.
- Välj betalningsalternativ.
- Godkänn köpevillkor.
- Skicka beställning.
2. Larmprodukter och larmtjänst
Användningsområde
Larmifys hemlarmsprodukter är uteslutande avsedda för installation och användning i privata bostäder. Produkterna får inte användas i kommersiella, industriella eller offentliga miljöer, eller i andra sammanhang än privat bruk. Användning av hemlarmet i andra typer av lokaler eller för andra ändamål sker på kundens egen risk och omfattas inte av våra garantivillkor eller supporttjänster.
Förutsättningar
En förutsättning för att larmtjänsten ska fungera är en centralenhet från Larmify och ett aktivt abonnemang. Larmtjänsten kräver också att användaren har tillgång till en smart telefon med möjlighet att ladda ner vår app från Google Play/Appstore. Larmtjänsten styrs primärt via denna app som kommunicerar via push-notiser. För att få tillgång till användarnamn och login så behöver användaren godkänna Larmifys köpevillkor och integritetspolicy.
Utrustning och installation
Användaren är ansvarig för att installera och underhålla systemet inklusive batteribyten samt se till att centralenheten och dess komponenter är placerade enligt installationsanvisningar och därigenom inom trådlös kommunikationsräckvidd. Installations- och underhållsinstruktioner finns tillgängliga i appen och medföljer var och en av beställda enheter. Därtill finns alla installationsanvisningar på Larmifys hemsida.
Vidare ansvarar användaren för att lösenord och användarnamn inte delas med annan samt att lösenord, kodord och/eller användarnamn förvaras på ett säkert sätt. Användaren ansvarar för att den kontaktinformation som angivits är korrekt, att alla andra som ska använda tjänsten utbildas och följer tillämplig lag.
Användaren ansvarar också för att centralenheten ansluts till ett fast eluttag och en internetanslutning via Ethernet/nätverkskabel. Efter den initiala installationen kan centralenheten kopplas upp trådlöst om stabil WiFi-täckning finns. Den primära kommunikationsvägen för centralenheten är via internetanslutning (bredband) och med GSM-kommunikation som backup via förinstallerat GSM-kort. Backup via GSM kräver god GSM-täckning och bör endast användas tillfälligt. Kunden ansvarar för att centralenheten är uppkopplad till internet via Ethernet/nätverkskabel eller WiFi som huvudsaklig kommunikationsväg. Om GSM-kommunikation används som huvudsaklig kommunikationsväg under längre tid förbehåller sig Larmify rätt att debitera användaren (kunden) för merkostnader som detta kan innebära för Larmify.
Montering
Vid självinstallation av hemlarmet ansvarar användaren själv för korrekt montering och installation. Vänligen notera att ytskikt i hemmet, såsom väggar, kan påverkas av skruvhål, dubbelhäftande tejp eller andra infästningsmetoder. Larmify kan inte hållas skadeståndsskyldigt för skador eller estetiska förändringar på ytor i hemmet som uppstår i samband med montering. Användaren ansvarar för eventuella skador eller kostnader som uppstår vid montering, och dessa omfattas inte av Larmifys garantier eller skadeståndsansvar.
Supportservice
Larmify tillhandhåller larm för självinstallation och service och support via telefon och digitalt. Det innebär att vi inte har någon serviceorganisation och heller inte skickar ut tekniker vid eventuella fel. Användaren ansvarar för att själv lösa eventuella problem tillsammans med vår support via telefon eller digital kontakt.
Utryckningstid väktare
Väktare tillhandahålls av tredje part. Larmify kan inte garantera specifika utryckningstider då dessa beror på trafik, avstånd och tillgängliga resurser vid tidpunkten för larmet. Vi kan som privat aktör heller inte heller garantera att polis eller räddningstjänst kommer att agera på vidarebefordrade larm.
Start av abonnemang, användande av larmtjänst och väktarutryckning
Tjänsten anses vara levererad och betalningsskyldigheten börjar gälla när kunden aktiverat abonnemanget via betallänk i välkomstmail eller via våra supportsidor och därigenom gjort en första månadsbetalning.
Användaren behöver under registreringsprocessen i appen ange ett kodord som meddelas larmcentralen och som sedan används vid avanmälan av larm och systemtest.
Vid aktivt larm så kontaktar larmcentralen användaren antingen via appen eller via de telefonnummer som angivits vid registrering av tjänsten. Användaren kan då avbryta vidare assistans genom att meddela detta och ange den personliga koden. Användaren kan också välja att vi skickar väktare till adressen. Om larmcentralen inte lyckas nå användaren eller någon på de nummer som angivits så skickas väktare till adressen. Vid falsklarm måste användaren meddela larmcentralen detta genom att antingen omedelbart larma av via app med kod eller via samtal med larmcentral uppge kodord för att larma av. Väktarutryckning på skarpa larmhändelser ingår i abonnemangstjänsten. För uppenbara falsklarm som enkelt hade kunnat undvikas och upprepade falsklarm i närtid som inte beror av tekniska fel förbehåller sig Larmify, i likhet med gällande praxis på marknaden, rätten att fakturera användaren för hela eller delar den merkostnad som den falska väktarutryckningen innebär för Larmify.
Förnyelse och uppsägning av abonnemang
Abonnemang på Larmifys larmtjänst löper tillsvidare. Användaren kan när som helst välja att avsluta sin abonnemangstjänst. Uppsägningstiden är då en månad räknat från den första dagen i påföljande månad.
Flytt
Användaren har möjlighet att flytta med larmtjänsten till en ny adress men behöver då kontakta Larmifys kundtjänst.
Avslutande av abonnemangstjänst
Larmify förbehåller sig rätten att avsluta en användares abonnemangstjänst i följande fall:
- Utebliven betalning
- Larmtjänsten används på ett sätt som inte är avsett eller i strid med gällande lagstiftning
Om en användares abonnemang avslutas av Larmify har denne inte rätt till någon ersättning eller kompensation.
3. Priser
Generellt
Alla priser uppdateras frekvent i Larmifys webbutik. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar och för felaktig information påverkad av tekniska eller mänskliga fel. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod vid orderläggning.
Larmtjänst
Larmify strävar efter att erbjuda marknadens bästa totalpris på uppkopplade hemlarm. Vi förbehåller oss dock rätten att vid behov justera avgiften för larmtjänstabonnemanget som löper tillsvidare. Skälen för prisändring ska då tydligt framgå. All information om prisändring sker via epost och senast 30 dagar innan prisändringen träder i kraft. Om användaren inte vill acceptera prisändringen så har denne rätt att avsluta sin abonnemangstjänst omgående och senast från det datum ändringen träder i kraft.
Fraktpriser
Alla priser i webbutiken är exklusive frakt. Fraktkostnaden adderas vid check-out och beräknas automatiskt baserat på uppskattad paketstorlek beroende på antalet och vilka artiklar som ordern innehåller. Samma pris gäller för respektive paketstorlek oavsett adress inom Sverige
Moms
Alla våra priser anges inklusive moms.
Avbeställning
Som kund till Larmify har du rätt att avbeställa en vara innan den levererats. Larmify förbehåller sig dock rätt till ersättning för alla eventuella kostnader som uppkommit innan varan avbeställts. Vid avbeställning när varor packats men ej levererats utgår en schablonavgift på 160 kr.
4. Betalningsvillkor
Betalalternativ
Vid köp i vår webshop så erbjuds de betalsätt som som finns inom ramen för vår e-handelsplattform och Shopify payments. Dessa kan ändras med tiden men inkluderar alltid:
- Direktbetalning med kort
- Delbetalningslösning via Klarna
Larmify abonnemang på larmtjänst och driftsupport kan endast betalas med aktivt betalkort.
I övrigt gäller:- Övrig fakturering har 15 dagars betaltid
- Vid försenad betalning har vi rätt till ersättning för betalningspåminnelser och inkassokostnader samt till dröjsmålsränta enligt lag
- Om du upprepade gånger är försenad med betalningen eller inställer dina betalningar har vi rätt att säga upp abonnemangstjänst för omedelbart upphörande
Kreditkontroll
Om du väljer att delbetala ditt köp så kan Larmify komma genomföra en kreditkontroll. Larmify förbehåller sig rätten att inte genomföra köp vid icke godkänd kreditkontroll.
Avgifter
Vid sen betalning förbehåller sig Larmify rätten att kunna ta ut påminnelseavgift och dröjsmålsränta.
Försäljning till minderåriga
Vi ingår ej avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
5. Leveransinformation
Leveranstider
Under varje produkt/vara hittar du aktuell lagerinformation.
- Finns i lager-Varan lämnar inom kort vårt lager och levereras normalt inom 1-2 veckor.
- Finns inte i lager - Om vi inte har varan hemma så framgår det på vår site och du kan inte lägga denna i varukorgen. Vi köper regelbundet in varor från våra leverantörer och arbetar hårt för att alltid ha lager på efterfrågade produkter. Är någon vara dock slut som du önskar köpa kontakta oss för en uppdaterad prognos för när det kommer in.
Leverans
Leverans sker med PostNord och hämtas ut på närmaste PostNord ombud. Vid uthämtning är användaren skyldig att kontrollera att godset är oskadat och att antalet kolli överensstämmer med ordern. Eventuella transportskador/synliga skador på emballaget eller vid avsaknad av kolli skall du anmäla detta direkt till ombudet. Därefter anmäls reklamationen snarast av dig till oss på Larmify så att vi kan sända ersättningsvaror.
Outlösta paket
Paket som inte hämtas ut eller leveranser som inte tas emot, räknas inte som nyttjande av ångerrätten. Larmify förbehåller sig rätten att debitera en avgift à 160 kr för försändelser som inte hämtas ut motsvarande de faktiska kostnaderna för returfrakt, fraktavgift samt hantering.
6. Ångerrätt
Allmänt
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du har mottagit varan och handlar därmed med full trygghet. Om du ångrar ditt köp, oavsett anledning, kan du alltså returnera/byta oanvända varor i originalemballage inom 14 dagar. Vi återbetalar beloppet senast 30 dagar efter att vi har mottagit returen.
Returpolicy
Returer skall ske i originalemballage för att du skall vara ansvarsfri vid eventuella skador under returtransporten. Varor som skadats under returtransporten p.g.a. undermåligt emballage återbetalas inte. Returfrakt bekostas alltid av dig som köpare. Tänk på att spara ditt inlämningskvitto till dess att du fått en returbekräftelse från oss.
Reklamationer
Du har som kund 3 år på dig att reklamera en vara. Detta skall göras inom ”skälig tid”, normalt två månader från det att felet upptäcktes. Fel som visar sig inom sex månader efter köpet anses som ursprungliga. Vid synliga skador eller annat fel på produkten skall reklamation göras före eventuell montering. Reklamera till oss på kontakt@larmify.se. Vid fel på varan står Larmify för eventuella fraktkostnader.
Garanti
Utöver reklamationsrätten lämnar vi 2 års garanti för våra olika produkter. Garantin avser ersättningsprodukt eller av oss sanktionerad reparation under förutsättning att monterings- och skötselinstruktioner följts. Kvitto för köp gäller som garantisedel. Kontakta kundservice så hjälper vid dig. I övrigt tillämpas konsumentköplagen.
Vid eventuell tvist
Tvister som uppstår med anledning av dessa villkor ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna där vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Om överenskommelse ändå inte kan nås ska tvisten avgöras av allmän domstol i Sverige med tillämpning av svensk lag.
7. Övrig information
Personuppgifter
Larmify AB är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du som kund lämnar oss. Läs mer om vår integritetspolicy på vår hemsida.
Ändring av villkor
Larmify förbehåller sig rätten att från tid till annan ändra och uppdatera dessa villkor. Ändringar meddelas per e-post och som regel minst 30 dagar innan de träder i kraft. Om ändringen är eller upplevs vara till nackdel för användaren har denne rätt att välja att avsluta sin abonnemangstjänst omgående från det datum ändringen träder i kraft.
Force Majeure
En part är fri från ansvar för skada eller från att uppfylla en viss skyldighet om skadan eller underlåtenheten beror på ett hinder utanför partens kontroll ("Force Majeure") och omständigheten hindrar, väsentligt försvårar eller försenar uppfyllandet av den skyldigheten. Detta gäller även om skadan eller underlåtenheten beror på förseningar från en underleverantör som orsakats av Force Majeure. Exempel på Force Majeure kan vara ändrad lagstiftning, omständigheter utanför Larmifys kontroll, såsom förändring av mobilnät eller bredband eller störningar i systemets kommunikation mellan olika enheter, krig, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion eller naturkatastrof.